Bedriftsbesøk hos Nærøysund Aquaservice
Marøystranda i 2010
Marøyastranda 2021
Strategi og utvikling
Bildene illustrerer utviklingen av det som i dag er kjent som Marøystranda, fra ingenting til et velutviklet næringsområde som snart blir tilholdsstedet til nærmere 200 ansatte fordelt mellom bedrifter som Rørvik Marina, Moen Marin, Scale AQ Mekon, Maritim Power og de som startet det hele, Nærøysund Aquaservice. I takt med utviklingen har Brynjars bedrift foretatt kloke strategiske beslutninger, deriblant å kunne levere flere ulike tjenester innenfor et mindre geografisk område framfor å dekke større deler av den langstrakte kysten. Dette gir en bredere forretningsmodell basert på god tilpasningsevne og bidrar samtidig til å gjøre bedriften mindre risikoutsatt.
- Det er viktig for oss å kunne snu seg fort og tilpasse seg etter kundenes behov, da er det også viktig at vi har flere ben å stå på, sier Brynjar.
Strategien kjenner vi også igjen når vi leser en tidligere publisert nyhetssak om Nærøysund Aquaservices oppkjøp av KB gruppen
Rekruttering og arbeidsmiljø
Det å satse på et bredt fagmiljø har resultert i at bedriften på Marøystranda også er godkjent lærebedrift på 4 ulike fagområder: Akvakultur, industrimekaniker, fjernstyrte undervannsoperasjoner og havbruksteknikk. Utarbeidelsen av havbruksteknikkfaget som egen utdanningsretning kan også spores tilbake til Nærøysund Aquaservice, som har bidratt aktivt i denne prosessen. Daglig leder Brynjar Karlsen og assisterende daglig leder Tormod Steen kan fortelle at de innen kort til vil kunne ta inn lærlinger på plastsveising og CNC maskinering.
- Med ny produksjonshall er det naturlig for oss å satse på økt rekruttering innenfor disse fagområdene, sier Tormod. Han tar oss med på en omvisning gjennom de ulike avdelingene hvor vi treffer flere av de ansatte som har sitt daglige virke i bedriften. Dette gir oss et innblikk og en opplevelse av et godt arbeidsmiljø preget av skaperglede og en løsningsorientert tilnærming. CNC operatør Stein Arne Kjøraas føler seg trygg på at de kan levere uavhengig av hvor komplisert bestillingen måtte være.
- Vi har erfaring med å produsere helt nye spesialtilpassede komponenter på kort tid. Med utstyret vi har tilgjengelig vil vi kunne produsere ting som vanligvis har 5 ukers leveringstid på bare noen timer, forteller Kjøraas. Han oppfordrer derfor kunder å stikke innom produksjonslokalene å ta en prat dersom man støter på ei utfordring som tilsynelatende kan virke umulig å løse. Kollega og mekaniker Bjarne Nesset understøtter budskapet. – Det som bare er en ide på mandag kan vi gjøre til et ferdig produkt på onsdag, forteller mekanikeren. Det er ikke uvanlig å ha en «Reodor Felgen type» på en arbeidsplass, men det unike med Nærøysund Aquaservice er at tilsynelatende alle er inspirert av holdningen til sykkelreparatøren fra Flåklypa. Tormod peker på nettopp dette som en av suksessfaktorene til bedriften og roser gründeren Brynjar for den grunnleggende tilliten til ansatte. – Det at Brynjar alltid har gitt ansatte spillerom til å utfolde seg kreativt tror jeg har mye å si for at ansatte trives på jobb, og gjør at vi kan tilby de beste tjenestene, avslutter Steen.